"UDVARszínHÁZ" KULTURÁLIS EGYESÜLET
ALAPSZABÁLYA
A Fejér Megyei Bíróság által a Pk. 63.361/2001/8. számú végzéssel 1787. sorszámmal nyilvántartásba vett UDVARszínHÁZ KULTURÁLIS EGYESÜLET tagsága a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján történt módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Alapszabályát a Polgári Törvénykönyv és az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény vonatkozó rendelkezéseinek figyelembe vételével az alábbiak szerint állapítja meg.
I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.1. Az Egyesület neve: UDVARszínHÁZ KULTURÁLIS EGYESÜLET (a továbbiakban Egyesület)
1.2. Az Egyesület székhelye: 2483 Gárdony, Erkel F. u. 2.
1.3. Az Egyesület pecsétje köralakban: UDVARszínHÁZ Kulturális Egyesület felirattal
1.4. Az Egyesület jogállása: közhasznú szervezet
1.5. Az Egyesület működése kiterjed a Magyar Köztársaság egész területére.
1.6. Az Egyesület jogi személy, amely saját nevében szerezhet jogokat és vállalhat kötelezettségeket. Az Egyesület egyes belső szervei saját jogalanyisággal nem rendelkeznek.
1.7. Az Egyesület működésének elveit és alapvető szabályait a Magyar Köztársaság Alkotmánya, a Polgári Törvénykönyv, az egyesületekre vonatkozó jogszabályok határozzák meg.
1.8. Az Egyesület közhasznú tevékenysége folytatása érdekében a közhasznú szervezetekre vonatkozó szabályok szerint működik.
1.9. Az Egyesület politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független, és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
II. AZ EGYESÜLET CÉLJA, MŰKÖDÉSE
2.1. Az Egyesület célja:
a) Elsősorban
az országos amatőr színjátszás iránt érdeklődők művelődési lehetőségeit, hasznos
és értelmes szabadidőtöltését elősegíteni, amit a közhasznú szervezetekről szóló
1997. évi CLVI. törvény 26. § c) pont 5. és 6. alpontokban megnevezett "kulturális
tevékenység" és "kulturális örökség megóvása" közhasznú tevékenységek
végzésével kíván elérni.
b) A Velencei-tó környéki művészek, művészeti csoportok számára bemutatkozási,
fellépési lehetőség biztosítása, alkotómunkájukban, felkészülésükben segítség
nyújtása.
c) Határon túli magyar művészeti csoportok, alkotók számára fellépési, bemutatkozási
lehetőség nyújtása.
d) Külföldi művészekkel, művészeti csoportokkal való kapcsolatfelvétel, magyarországi
bemutatásuk, fellépéseik szervezése. Helyi művészek, csoportok számára külföldi
fellépési lehetőség kialakítása.
e) Az Egyesület által szervezett rendezvényeken olyan nívós, országos hírű művészek,
előadók, csoportok meghívása, akiket a helyi lakosság jelentős részének nincs
lehetősége megismerni.
f) A helyi lakosság érdeklődésének felkeltése a színvonalas és igényes kulturális
programok iránt.
g) Helyi és országos művészeti tárgyú pályázatok kiírása, értékelése szakmai
zsűri felkérésével, a pályázatok díjazása, kiállítások szervezése.
h) Időszakos kiadványok megjelentetése, terjesztése.
i) A rendezvények szervezésébe és lebonyolításába a Velencei-tó környéke ifjúságának
a bevonása.
j) Sportprogramok szervezése, különös tekintettel a vízi és extrém sportokra.
k) A fiatal pályakezdő művészek támogatása, valamint a középiskolás korú, művészetek
iránt érdeklődő fiatalok szakmai segítségnyújtása.
l) Középiskolás diákok számára alkotótáborok szervezése.
m) Információnyújtás, tanácsadás, programszervezés, képzés és ismeretterjesztés
a fiatalok részére, mely elősegíti a fiatalok önálló életre való felkészülését
és beilleszkedésüket a társadalomba.
n) Az iskolarendszeren kívüli művelődés és képzés lehetőségeinek gazdagítása,
szervezése, az önművelés, továbbképzés elősegítése.
o) Gyermek-, diák-, és ifjúsági színház működtetése Fészek Színház néven.
2.2. Az Egyesület működése:
2.2.1. Az Egyesület működésének jellege: Közhasznú
a) Egyesület közhasznú
tevékenysége az 1997. évi CLVI. törvény 26. § c) pontjai közül az alábbiakra
vonatkozik:
4. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
5. kulturális tevékenység,
6. kulturális örökség megóvása,
10. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,
13. a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli
magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
14. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás
alapján folytatott sporttevékenység kivételével,
20. közhasznú szervezetek számára biztosított - csak közhasznú szervezetek által
igénybe vehető - szolgáltatások;
b) A közhasznúság
elvével összhangban az Egyesület közhasznú szolgáltatásaiból bárki részesülhet.
c) Az Egyesület vállalkozói tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása
érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. A gazdálkodása során elért eredményét
nem osztja fel, azt az Alapszabályban meghatározott tevékenységre fordítja.
2.2.2. Az Egyesület működésének nyilvánossága:
a) Az Egyesület
működése - közhasznú jellegének megfelelően - nyilvános. A nyilvánosságot biztosítja,
hogy az Elnök a közgyűlések időpontját a helyi önkormányzat hirdetőtábláján
közli.
b) A vezető szerv döntéseit az Elnök az önkormányzat hirdetőtábláján közzéteszi,
valamint a székhelyen bárki által megtekinthetővé teszi, ezzel a döntések nyilvánosságra
hozatalát biztosítja.
Amennyiben meghatározott személy a döntés érintettje, névre szólóan, ajánlott
levélben részére a döntés egy példányát meg kell küldenie.
c) Az Egyesület iratait az elnök őrzi. A működésével összefüggésben keletkezett
iratokba, különösen az alapszabályba, az Egyesület által kötött szerződésekbe
és az Egyesület könyveibe bárki betekinthet. Az ilyen irányú igény bejelentését
követő 8 napon belül az elnök köteles a betekintést lehetővé tenni.
d) Az Egyesület működéséről, szolgáltatásai igénybevételének módjáról évente
legalább egy alkalommal - a Gárdony Város Önkormányzata által kiadott Mi Újság
című lapban történő közzététel útján - tájékoztatja az érdekelteket.
e) Az éves beszámoló készítése kötelező, letétbe helyezésére és közzétételére
a hatályos számviteli szabályok alkalmazandók. A beszámoló - a közgyűlés által
történő jóváhagyást követően - kifüggesztésre kerül a helyi önkormányzat hirdetőtábláján
és az Egyesület székhelyén.
f) Az 1997. évi CLVI. törvény 19. §-ában foglaltak szerint a közhasznú szervezet
köteles az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést
készíteni, amelynek elfogadása a legfőbb szerv hatáskörébe tartozik. A közhasznúsági
jelentés tartalmára a hivatkozott jogszabály 19. § (3) bekezdése irányadó. A
közhasznú szervezet beszámolójába és éves közhasznúsági jelentésébe bárki betekinthet,
abból saját költségére másolatot készíthet. Ezt az Egyesület elnöke a székhelyen
köteles biztosítani előzetes időpont egyeztetést követően.
g) A beszámoló és a közhasznúsági jelentés az elfogadást követő 8. naptól 30
napon keresztül kerül kifüggesztésre az önkormányzat hirdetőtábláján.
III. AZ EGYESÜLET TAGSÁGA
3.1. Az Egyesület tagjai:
3.1.1. Az Egyesületnek tagja lehet az a büntetlen előéletű magyar és külföldi állampolgárságú természetes és jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki, belépési szándékát a belépési nyilatkozat kitöltésével írásban jelezte, és elfogadja az Egyesület Alapszabályában foglaltakat.
3.1.2. Az Egyesület
pártoló tagja lehet minden olyan természetes és jogi személy, aki egyetért az
Egyesület céljaival, aki évente legalább 10.000 Ft pártolói díjat fizet, vagy
ennek megfelelő mértékű egyéb támogatást nyújt. A pártoló tag a közgyűléseken
tanácskozási joggal vehet részt, az Egyesület rendezvényeit kedvezményesen látogathatja.
Anyagi támogatásának összegétől függően reklámja helyet kaphat az Egyesület
kiadványaiban illetve rendezvényein. A támogatás összegéről - amennyiben az
APEH közhasznú tarsadalmi szervezetnek elismeri az Egyesületet - az Egyesület
igazolást ad a pártoló adóelszámolásához.
Ahol az Alapszabály eltérően nem rendelkezik a pártoló tagokra, a tagokra vonatkozó
rendelkezések irányadóak, beleértve a szavazati és választási joggal, illetve
a választhatósággal kapcsolatos jogokat.
3.1.3. Tiszteletbeli
tag lehet az az Egyesületi tag, akit az Egyesületnél kifejtett hosszabb időtartamú,
kiemelkedő tevékenysége alapján az elnökség erre érdemesnek javasolt. A tiszteletbeli
tagság megtisztelő cím, a tiszteletbeli tagok a rendes tagokkal azonos jogokkal
és kötelességekkel rendelkeznek, kivéve a tagdíjfizetési kötelezettséget.
A tagfelvételről a közgyűlés egyszerű szótöbbséggel dönt.
3.1.4. Adományozó: az a természetes vagy jogi személy, aki legalább egy alkalommal az Egyesületnek anyagi támogatást nyújt, de aki ezért semmiféle ellenszolgáltatást az Egyesület részéről nem kap.
3.2. A tagsági viszony megszűnése:
3.2.1. A tagsági viszony megszűnik:
- kilépéssel
- törléssel
- kizárással
- természetes személy elhunytával
3.2.2. A tagsági viszony megszűntethető kizárással az alábbi okokból:
a) ha a tagot
bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen elítélték;
b) az alapszabályt a tag súlyosan megsértette;
c) egyesületi taghoz méltatlan magatartást tanúsított.
A fegyelmi eljárást a fegyelmi bizottság folytatja le és dönt. Jogorvoslatnak helye van az illetékes megyei bírósághoz és a közgyűléshez is. A fegyelmi eljárás részletes szabályait a fegyelmi Szabályzat szabályozza.
Az a tag, aki a tagdíjfizetési kötelezettségének 12 hónapon keresztül nem tesz eleget, a tagok soraiból az elnökég döntése alapján törölhető. Mielőtt az elnökség törölné a tagok sorából, legalább egyszer írásban is fel kell hívni a tagot a hátralék rendezésére.
A kilépést az elnökségnek kell bejelenteni, és az törli a tagok sorából.
IV. A TAGOK JOGAI ÉS KÖTELESSÉGEI
4.1. A tagok jogai:
a) részt vesznek
az Egyesület tevékenységében és rendezvényein, közvetlenül (egyéni tagok), vagy
képviselője révén (szervezetek);
b) a közgyűlésen tanácskozási, észrevételezési, javaslattételi és szavazati
joggal rendelkeznek;
c) megválasztják az Egyesület tisztségviselőit és maguk is választhatók; az
egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény 8. § (1) bekezdése szerint: A
társadalmi szervezet ügyintéző és képviseleti szervének magyar állampolgár,
Magyarországon letelepedett, illetőleg magyarországi tartózkodási engedéllyel
rendelkező nem magyar állampolgár, valamint - társadalmi szervezet nemzetközi
jellege esetén - más nem magyar állampolgár is tagja lehet, feltéve hogy nincs
eltiltva a közügyek gyakorlásától.
d) az Egyesület céljai közé tartozó kérdések megvitatását kezdeményezhetik,
észrevételeket, javaslatokat tehetnek.
4.2. A tagok kötelességei:
a) A tagok kötelesek
tagdíjat fizetni, melynek mértékéről és a díj fizetési módjáról a Közgyűlés
évenként határoz.
b) Az Egyesület tagjai kötelesek az alapszabályban foglaltakat betartani, és
az Egyesület többi tagjával együttműködni.
c) Az éves tagdíj 1.000.- Ft, mely összeg befizetése az év első taggyűlésén
esedékes.
V. AZ EGYESÜLET SZERVEI ÉS VEZETŐ TISZT-SÉGVISELŐI
a) a Közgyűlés;
b) az elnökség;
c) az elnök;
5.1. Közgyűlés
(1) A szervezet
legfelsőbb szerve a Közgyűlés. Határozat-képességéhez a rendes tagok 50%-ának
plusz egy főnek a jelenléte szükséges. A közgyűlések nyilvánosak.
(2) A Közgyűlés döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A szavazás
minden vonatkozásban nyílt.
Az alapszabály megállapításához, módosításához, a szervezet más szervekkel történő
egyesülése ügyében hozott döntéséhez, más szervezetekhez való csatlakozáshoz,
a szervezet feloszlásának kimondásához a jelenlévő tagok 2/3-ának szavazat szükséges.
(3) A Közgyűlést az Egyesület elnöke hívja össze, évente legalább egy alkalommal
írásban, a napirendi pontok közlése mellett úgy, hogy a napirendet a tagok legalább
a közgyűlés előtt 14 nappal kézhez vegyék. Az évenkénti Közgyűlést akkor is
össze kell hívni, ha a tagok 1/3-a a cél és ok megjelölésével írásban kezdeményezi
(rendkívüli közgyűlés).
A Közgyűlésről jegyzőkönyvet kell felvenni, melyet az Elnökség legalább két
tagja, a jegyzőkönyvvezető, és a Közgyűlés által kijelölt két hitelesítő írnak
alá. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell az előterjesztéseket, a javaslatokat, a
szavazásra feltett kérdéseket, a szavazás módját és eredményét.
(4) Ha a Közgyűlés nem határozatképes az eredeti időponttól számított 8 napon
belül, újabb Közgyűlést kell összehívni, az eredetivel azonos napirenddel. A
határozatképtelenség miatt összehívott újabb Közgyűlés a megjelentek számától
függetlenül határozatképes, erre a meghívóban utalni kell.
(5) A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a.) az alapszabály
elfogadása és módosítása;
b.) az éves költségvetés meghatározása, a tagdíj mértékének megállapítása;
c.) az ügyintéző szerv éves beszámolójának és közhasznú jelentésének az elfogadása,
d.) a szervezet más szervezetekkel történő egyesülésének vagy feloszlásának
kimondása;
e.) a jogi személlyel kötött együttműködési vagy más szerződés jóváhagyása;
f.) a tisztségviselők megválasztása, lemondásának elfogadása, visszahívása;
g.) az éves munkaterv, illetve az elnökség feladattervének elfogadása;
h.) döntés azokban az ügyekben, amelyeket a működés során a Közgyűlés saját
hatáskörébe von.
5.2. Elnökség
(1) Az Egyesület
ügyintéző szerve az Elnökség, mely négy nagykorú főből áll. Az Elnökséget a
Közgyűlés választja meg. A négytagú Elnökség Elnökből, Elnökhelyettesből, Titkárból
és a gazdasági ügyekkel foglalkozó Intézőből áll.
(2) Nem lehet az Elnökség tagja olyan személy, aki közhasznú szervezetnél töltött
be - annak megszűnését megelőző két évben - vezető tisztséget, amely az adózás
rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
Az Elnökség tagja, illetve az annak jelölt személy köteles az Egyesület Közgyűlését,
illetve valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról,
ha vezető tisztséget más közhasznú szervezetnél is betölt.
(3) Az Elnökség mandátuma négy éves időtartamra szól. A két választás között
esetleg megüresedő helyeket pótválasztással lehet betölteni.
(4) Az Elnökség hatásköre:
a) a Közgyűlés
összehívása;
b) a Közgyűlések közötti időszakban irányítja a szervezet munkáját;
c) dönt mindazokban a kérdésekben, amelyek nem tartoznak a Közgyűlés kizárólagos
hatáskörébe;
(5) Az Elnökség
ülései személyi kérdések kivételével nyilvánosak. Az Elnökség üléseiről jegyzőkönyv
készül.
(6) Az Elnökség legalább negyedévente ülésezik, az üléseket az Elnök - akadályoztatása
esetén az elnökhelyettes - hívja össze, írásban a napirendi pontok közlése mellett,
az ülést megelőzően legalább három nappal.
(7) Rendkívüli ülést kell összehívni, ha legalább három elnökségi tag kezdeményezi.
(8) Határozatképességéhez valamennyi elnökségi tag jelenléte szükséges. Határozatait
egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza. Szavazategyenlőség esetén az
Elnök szavazata dönt.
(9) Az Elnök
a) képviseli az
Egyesületet, összehívja és vezeti az elnökségi üléseket;
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat;
c) az intézővel egyetemben rendelkezik az Egyesület bankszámlája felett, továbbá
az utalványozási jog is megilleti. Ezeket a jogokat azonban csak az Elnökség
valamely másik tagjával együtt gyakorolhatja;
d) elnököl az elnökségi ülésen;
e) vezeti a határozatok könyvét;
f) nyilvántartást vezet az Egyesület tagjairól.
(10) Az Egyesület
elnöke köteles nyilvántartást vezetni az elnökségi üléseken hozott határozatokról.
A "Határozatok könyve" tartalmazza a határozatok szövegét, a döntés
időpontját, hatályát, a döntést támogatók, illetve ellenzők számarányait és
nevét.
(11) Az Elnökség határozatai az Egyesület székhelyén elhelyezett "Hirdetmények
tábláján" a döntést követő napon - 15 nap időtartamra - ki kell függeszteni.
(12) A Titkár és az Intéző segíti az Elnök munkáját. Az Elnök, egy hetet meghaladó,
akadályoztatása esetén az elnökhelyettes jár el annak jogkörében, beleértve
a bankszámla feletti rendelkezést és az utalványozást is.
5.3. Ellenőrző Bizottság
(1) A Közgyűlés
az Elnökség megválasztásával egyidejűleg háromtagú ellenőrző bizottságot választ.
Az ellenőrző bizottság elnökből és két bizottsági tagból áll. Mandátumuk négy
évre szól.
(2) Az ellenőrző bizottság tagjai nem lehetnek: az elnök és az elnökség tagjai,
illetve az a személy, aki az Egyesülettel a megbízatásán kívüli más tevékenység
kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban
áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik, aki az Egyesület cél szerinti juttatásából
részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli
szolgáltatásokat, és a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági jogviszony
alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatást -, illetve
aki ezeknek a személyeknek a hozzátartozója.
(3) Az ellenőrző bizottság hatásköre:
a) Vizsgálatot
kezdeményezhet az Alapszabály megsértése esetén.
Álláspontját, véleményét az Elnökség és a Közgyűlés elé terjesztheti.
b) Véleményezi az éves beszámolót.
c) Folyamatosan ellenőrzi a szervezet gazdálkodását. Az esetleges szabálytalanságokra
felhívja az Elnökség figyelmét. Jelzéssel élhet a Közgyűlés felé.
d) A szervezet bármely tagjától felvilágosítást kérhet a szervezet tevékenységéről,
iratokba betekinthet. Az ellenőrző bizottság elnöke az elnökségi üléseken tanácskozási
joggal részt vehet.
e) Az Ellenőrző Bizottság tagjai az Elnökségi ülésen tanácskozási joggal vesznek
részt.
(4) Az ellenőrző bizottság üléseit annak elnöke hívja össze, negyedévenként, írásban a napirendi pontok közlése mellett. Határozatképességéhez mindhárom tag jelenléte szükséges. Döntéseit egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
5.4 A vezető tisztségviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok.
Az Elnökség, illetve az ellenőrző bizottság határozathozatalában nem vehet részt az a személy, akinek közeli hozzátartozója, élettársa, a határozat alapján kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.
VI. AZ EGYESÜLET VAGYONA ÉS GAZDÁLKODÁ-SA
6.1. Az Egyesület Bevétele és Vagyona
a) Az Egyesület
vagyona a tagdíjból, a pártolói díjakból, magán- és jogi személyek felajánlásaiból,
alapítványi, pályázati, önkormányzati, állami támogatásból, illetve az Egyesület
saját gazdasági tevékenységéből származó bevételből tevődik össze.
b) Az Egyesület folytathat gazdasági tevékenységet, de a keletkezett bevételt
kizárólag csak az alapszabályban megjelölt közhasznú tevékenységre fordíthatja.
A gazdasági tevékenység semmilyen formában nem veszélyeztetheti az Egyesület
közhasznú tevékenységét.
6.2. Az Egyesület gazdálkodása
a) Az Egyesület
a fenti forrásokból nyert összeggel gazdálkodik. Az Egyesület - jogi bejegyzés
után - pénzintézetnél folyószámlát nyit.
A bankszámla felett rendelkezni jogosult személyek:
Orosz Tibor (6726 Szeged, Székely sor 21. VIII/805.)
és Cziczó Attila (1126 Budapest, Ugocsa u. 2. II/1.)
b) Az Egyesület gazdálkodásáról az Elnök által megbízott könyvelő (könyvelő
iroda) a vonatkozó számviteli és egyéb jogszabályoknak megfelelő nyilvántartást
vezet.
c) Az ellenőrző bizottság gondoskodik az Egyesület gazdálkodásának ellenőrzéséről.
d) Az Egyesület tartozásaiért az Egyesület saját vagyonával felel, az Egyesület
tartozásaiért a tagok a saját vagyonukkal nem felelnek.
e) Az Egyesület vagyona fel nem osztható. A rendelkezésre álló pénzösszegek
csak a "Célok" c. fejezetben részletezett tevékenységekkel kapcsolatos
kiadásokra fordíthatók. Az Egyesület megszűnése esetén vagyonáról a feloszlató
közgyűlés dönt.
VII. AZ EGYESÜLET MEGSZŰNÉSE
7.1. Az Egyesület megszűnik
a) ha a Közgyűlés
az Egyesület feloszlását, vagy más szervezettel való egyesülését kimondja;
b) ha az illetékes Bíróság az Egyesület megszűnését megállapítja, illetve feloszlatja
az Egyesületet.
7.2. Az Egyesület közhasznú jogállásának megszűnésekor köteles esedékes köztartozásait rendezni, illetőleg közszolgáltatás ellenállására irányuló szerződésekből eredő kötelezettségeit időarányosan teljesíteni.
7.3. Az Egyesület vagyona megszűnés esetén Gárdony Város Önkormányzatát illeti meg.
VIII. EGYÉB RENDELKEZÉSEK
8.1. Jelen Alapszabályban szabályozott kérdések vonatkozásában a hatályos jogszabályok az irányadók.
8.2. Jelen Alapszabályt az Egyesület alakuló közgyűlése egyhangúlag elfogadta.
Gárdony, 2009. Június 4.